Datum zveřejnění kampaně

22.05.2023

Originální koncept

True

Podílela se AI na vytvoření přihlášky?

False

Situace / Výzva (max. 200 slov)

Kampaň Epická LEGO Výhra (2023) byla spuštěna v náročném prostředí, kde loňská úspěšná kampaň LEGO Masters (2022) nastavila velmi vysokou laťku.
A) Rekordní růst prodejů oproti roku 2021 v období květen–červenec (druhá nejsilnější prodejní sezóna v roce).
B) Velký zájem partnerů o vystavení a spolupráci, protože show byla vysílána každý týden v televizi, psal o ní bulvár. Pro partnery je stále zajímavá a aspirativní symbolika „Viděli jste v TV“. Partneři byli ochotni nabídnout extra vystavení ve velkém množství, protože každý chtěl být spojen s velkou televizní reality show LEGO MASTERS.

Zároveň je trh hraček, zejména stavebnic, dnes vysoce ovlivněn moderními formami digitální zábavy, jako jsou videohry, YouTube a sociální média. Děti mají dnes nepřeberné množství možností, jak trávit svůj volný čas, a udržet jejich pozornost je čím dál obtížnější. Důležitou výzvou proto bylo ukázat dětem, že LEGO je stále „cool“ – že je stejně atraktivní a vzrušující jako moderní digitální technologie.

Úspěch kampaně LEGO Masters byl výrazně podpořen tím, že dosáhla vysokého povědomí díky televizní reality show, která měla obrovskou mediální expozici.

V naší kampani pro rok 2023 jsme však s takovým velkým mediálním zásahem počítat nemohli, ani s jinou vlastní reality show, a proto bylo klíčové vytvořit něco, co bude mít "WOW" efekt a přitáhne pozornost partnerů, dětí i jejich rodičů.

Cíle (max. 100 slov)

OBCHODNÍ CÍL
Očekávání bylo -2 % prodeje pro období této kampaně – konec května červen a červenec (2. nejsilnější období v roce z hlediska tržeb) a zajistit pokračující růst tržního podílu LEGO.

KONTEXT: Minimální poklesj oproti loňskému roku bylo výzvou s ohledem na nižší mediální expozici v porovnání s globálním konceptem TV reality show LEGO MASTERS (2022) a zároveň předpokládanou určitou ztrátu zájmu partnerů o poskytování extra prostoru a vystavení z důvodu ztráty symboliky „Viděli jste v TV reality show“. Zároveň společnost LEGO zaznamenala v tomto období v roce 2022 rekordní nárůst prodejů oproti roku 2021 o 24 %. Prodejní báze z 2022 byla vysoká.

MARKETING. CÍL
Udržet a reaktivovat děti, které hrozí odklonem od značky, a zvýšit jejich zájem o LEGO.
Prezentovat LEGO jako cool značku s atraktivními produkty.

AKTIVAČNÍ / KOMUNIKAČNÍ CÍL
Dosáhnout ve spotřebitelské soutěži minimálně 14 000 registrací s nákupem na kampaňové microsite.
Připravit atraktivní propozici pro partnery, aby ztráta prodejního prostoru oproti LEGO MASTERS nebyla příliš velká.

Dominantní obecné cílení kampaně (obecná cílová skupina)

VŠICHNI

Strategie (max. 300 slov)

Naše strategie se opírala o silnou myšlenku propojení LEGO s vesmírem, která měla vytvořit WOW efekt a emocionálně zasáhnout děti i jejich rodiče. Vzhledem k tomu, že jsme neměli k dispozici masivní mediální podporu jako televizní reality show LEGO Masters, bylo pro nás zásadní vybudovat kampaň s virálním potenciálem, která by přirozeně přitáhla pozornost médií a veřejnosti. Kampaň kombinovala silný insight, jasnou a atraktivní mechaniku spotřebitelské soutěže a jedinečnou výhru – 1000 minifigurek, které se dotkly vesmíru a nabyly symbolické hodnoty.

Důraz jsme kládli na vytvoření kampaně, která by nejen rezonovala s cílovou skupinou a ukázala, že LEGO je cool, ale také měla schopnost šířit se dál díky silnému PR efektu a virálním záběrům z letu do vesmíru. Každý prvek byl navržen tak, aby přispěl k maximálnímu zapojení a odezvě od cílové skupiny.

CÍLOVÁ SKUPINA: Primární cílovou skupinou byly děti ve věku 6–10 let a jejich rodiče. Děti hledají dobrodružství a kreativitu, zatímco rodiče chtějí produkty, které jsou hodnotné a inspirující pro jejich děti.

KLÍČOVÝ INSIGHT (Vesmír + jednoduchá výhra)

1.Hraní s LEGO stavebnicemi umožňuje dětem vytvářet vlastní pravidla a světy, což je paralelou k nekonečným možnostem vesmíru. Tento insight byl klíčový pro propojení značky LEGO s vesmírem, symbolem nekonečné kreativity.
2. Děti často přikládají emocionální hodnotu věcem, které pro ně mají symbolický význam, jako jsou kamínky z dovolené nebo staré plyšové hračky. Tento fakt nás vedl k rozhodnutí, že hlavní výhrou budou minifigurky, které přinášejí nejen hodnotu samotnou, ale i příběh a vzpomínky.

MESSAGE:
Sdělení kampaně bylo jednoduché a silné: LEGO přináší kousek vesmíru do dětských pokojíčků. Možnost vyhrát LEGO minifigurku, která skutečně letěla do vesmíru, byla hlavním lákadlem, které podpořilo zapojení zákazníků.

ZÁKAZNICKÝ ZÁŽITEK A ZAPOJENÍ
Strategie byla založena na jednoduché a atraktivní promoční aktivitě, ve které si zákazníci mohli zaregistrovat účtenku z nákupu LEGO stavebnice na speciální microsite epickalegovyhra.cz. Vysoký počet výher (1000 minifigurek), spolu s jasnou a snadno pochopitelnou mechanikou soutěže, zajistil silnou motivaci zákazníků se aktivně zapojit. Tato přístupnost a vysoká šance na výhru byly klíčové pro dosažení stanovených cílů. Unikátní výhra v podobě vizuálně silné a rozpoznatelné retro astronautské LEGO minifigurky také výrazně přispěla k silnému zapojení zákazníků.

Kreativní a mediální strategie (max. 300 slov)

Kreativní idea:
1. LEGO ti dává sílu dotknout se vesmíru (brand)
2. LEGO ti přináší kousek vesmíru na tvůj noční stolek (produkt)

Naše kreativní myšlenka byla postavena na silném propojení LEGO s vesmírem, který je symbolem nekonečných možností a fantazie – klíčových hodnot značky LEGO. Poslání LEGO minifigurek do vesmíru mělo nejen za cíl vzbudit zájem široké veřejnosti a vytvořit silný WOW efekt, ale také ukázat, že LEGO je stále „cool“ a dokáže oslovit moderní děti i jejich rodiče. Tímto způsobem jsme inspirovali děti k objevování a snění a zároveň posílili emocionální spojení s LEGO.

Naše kreativní myšlenky dokázaly efektivně reagovat na dvě hlavní výzvy:

1. COOL FAKTOR: Potřebovali jsme ukázat, že LEGO je stále „cool“ a relevantní v očích dnešních dětí. Vesmír je přirozeně fascinující téma, a poslání LEGO minifigurek do vesmíru, doprovázené ikonickými záběry raketoplánu a zaoblené Země, vytvořilo silný WOW efekt. Tento krok ukázal, že LEGO není jen stavebnice, ale značka, která dokáže inspirovat a přinášet nezapomenutelné zážitky.

2. MEDIA EXPOSURE Na rozdíl od kampaně LEGO Masters jsme nemohli spoléhat na masivní televizní podporu. Vytvořili jsme však něco výjimečného, co přirozeně zaujalo média i veřejnost. To, že jsme LEGO poslali do vesmíru, bylo samo o sobě virální. Navíc jsme měli v projektu tým vesmírných odborníků, což nám umožnilo získat mediální pozornost skrze PR aktivity a zajistit, že kampaň měla výrazný organický dosah.

MEDIÁLNÍ MIC

Strategie využívala široký mediální mix, který zahrnoval:

TV: Zasáhla dospělou populaci (rodiče s dětmi 4-9 let) ze 37 % v ČR a 50 % v SR, což bylo klíčové pro budování povědomí.
DIGITÁLNÍ KANÁLY Cílem bylo dosáhnout 10 milionů impresí v ČR a 7 milionů v SR. Digitální média jako sociální sítě a YouTube byla využita pro vysoký zásah a interakci s cílovou skupinou.
PR a Influence marketing: Spolupráce s odborníky a influencery zajistila důvěryhodnost a virální šíření kampaně. Zapojení vhodných influencerů podpořilo aktivní účast v naší primární cílové skupině.
PRODEJNÍ SÍŤ: Nadstandardní viditelnost v prodejní síti a u e-commerce partnerů podpořila nejen povědomí, ale také přímé nákupy.
OOH: SK - 80 ploch
Radio: CZ - Evropa2
Tato komplexní mezikanálová strategie zajistila, že kampaň byla viditelná, inspirativní a úspěšně motivovala cílovou skupinu k zapojení.

YouTube: Hlavní záměr a měřitelný cíl

Přidání autenticity kampaně: Celý let do vesmíru (3 raketoplány, na každém cca 350 minifigurek LEGO) jsme sestříhali a připravili komentované video. Komentář poskytli členové LEGO SPACE FORCE týmu – Tomáš Rousek, vesmírný inženýr, Jakub Kapuš, tvůrce první slovenské orbitální družice, a Jan Spratek z Planetum.cz.

YouTube: Funkce a možnosti

https://www.youtube.com/watch?v=Jm18GVeZhl8

YouTube: Dosažení cílů

Autenticita kampaně a uvěřitelnost, že výhry se "dotkli" vesmíru.

Doplňující informace (max. 200 slov)

Abychom dodali celé „vesmírné kampani“ autenticitu, vytvořili jsme tým s pracovním názvem LEGO SPACE FORCE. Šlo o skupinu největších odborníků na vesmír v Čechách a na Slovensku, kteří měli dva hlavní úkoly:

1. Design, příprava, výroba, naplánování a samotný odlet 3 raketoplánů do výšky 35 km s více než 1000 minifigurkami LEGO.
2. Využití v PR části kampaně: Komerční sdělení kampaně a spotřebitelské soutěže by samo o sobě nestačilo. Proto jsme skrze jejich příběhy a to, jak je hraní se stavebnicemi LEGO v jejich dětství a snění dostalo až k „práci ve vesmíru“, přirozeně odkomunikovali také naši kampaň a soutěž.

Členové LEGO SPACE FORCE týmu:

Jakub Kapuš: Strojitel první slovenské orbitální družice.
Tomáš Rousek: Vesmírný inženýr, spolupracující s NASA.
SOSA: Slovenská organizace pro vesmírné aktivity.
Planetum.cz: Odborný garant projektu.
CIIRC ČVUT: Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky.
- kampaň se stala virální. Záběry z letu, informace o kampani sdílel největší světový vesmírný web space.com
- výherní minifigurka se na sekundárním marketu prodáva doteď za 2000 USD.
- organic Earned Media v ceně přes 5 mio CZK (zdroj - Pavol Kruty, mediální stratég, tool- dataonsteroids)

Rozpočet

10 - 20 mio

Výsledky (max. 5 stran)

Kampaň Epická LEGO Výhra dosáhla mimořádných výsledků, které překonaly očekávání a stanovené cíle. Souboj David (Epická LEGO výhra) a Goliáš (LEGO MASTERS) má jasného vítěze.

1. Překonání KPI - Počet registrací s účtenkou z nákupu LEGO: Naším cílem bylo vyrovnat úspěch předchozí kampaně LEGO Masters, která měla silnou mediální podporu. Kampaň Epická LEGO Výhra tento cíl překonala dvojnásobně, což ukazuje na vysokou míru zapojení zákazníků a účinnost naší komunikace. Tento výsledek je klíčovým ukazatelem toho, jak silně kampaň rezonovala s cílovou skupinou.

2. Překonání prodejních cílů: Růst prodejů v kampaňovém období překonal naše očekávání i přes ztrátu obrovských mediálních čísel, které přinesla TV reality show, vysokou inflaci a celkový pokles prodejů v segmentu hraček.

3. Virální efekt a mediální pokrytí: Kampaň se díky své jedinečné kreativní myšlence a promyšlené mediální strategii stala virální. Získali jsme organic earned media v hodnotě přes 5 mil .CZK [Zdroj: Pavol Krutý, media strategist]. Kampaň byla zmíněna na významných kanálech, včetně největšího světového média o vesmíru - space.com, a byla součástí stovek článků po celém světě. Reportáž z odletu byla zveřejněna v hlavních zprávách RTVS a TA3.

4. Zapojení partnerů: Jedním z klíčových úspěchů bylo také zapojení našich partnerů (obchodní řetězce, e-commerce partneři, hračkářství atd.). Díky atraktivnímu a kreativnímu konceptu kampaně se partneři rozhodli podpořit kampaň dokonce ve větší míře než při LEGO Masters a zároveň nám nabídli kvalitnější vystavení. Tento zvýšený zájem ze strany partnerů dokazuje, jak silně naše kampaň zaujala nejen zákazníky, ale i klíčové obchodní partnery.

5. Zákazníci se zamilovali do ideje a do výhry:

a. Každá 7. návštěva kampanové microsite byla přetavena v registraci účtenky z nákupu LEGO stavebnice.
b. Zákazníci uvěřili symbolické hodnotě, kterou jsme přidali hlavní výhře – 1000 minifigurkám LEGO, které se dotkly vesmíru. Někteří vítězové prodávají své výhry za cenu až 50 000 Kč (disclaimer – nepodporujeme prodej výher, číslo slouží jen pro účely prezentace a jako proof of concept z pohledu zákazníka).

Těmito výsledky kampaň Epická LEGO Výhra nejenže splnila, ale překonala stanovené obchodní, marketingové a aktivační cíle (spotřeb. soutěž), a to zejména díky dobře navržené mezi-kanálové komunikaci a silné kreativní idey.

Videa kampaňe

Galerie kampaně