Datum zveřejnění kampaně

25.04.2021

Originální koncept

True

Podílela se AI na vytvoření přihlášky?

False

Situace / Výzva (max. 200 slov)

Kdy jste naposledy překročili nejvyšší povolenou rychlost? Pokud si nevzpomínáte, jste zřejmě výjimkou. V roce 2021, předtím, než jsme zahájili netradiční intervenční kampaň, pravidelně překračovalo rychlost devět lidí z deseti.(1) Překračování povolené rychlosti bylo, a pro mnohé bohužel stále je vysoce normalizovaným chováním. Je to jedna z nejdůležitějších příčin nehod, která měla nejvyšší podíl na tragických následcích (42,9 % všech usmrcených).(2)

V roce 2020, krátce po vypuknutí pandemie COVID-19, jsme stáli před náročným úkolem. Přijít s kampaní, která přispěje k redukci nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí a následků na zdraví a životech obyvatel. Spuštění kampaně bylo plánované na rok 2021 - tedy v období, kdy společenská důvěra byla prakticky „na nule“ a lidé již byli unaveni z neustálých vládních příkazů v rámci řízení covidové pandemie. Kampaň tak měla být další ze série institucionálních doporučení, jak se správně chovat a postupovat, tentokrát při řízení motorového vozidla.

Nakonec se stala impulzem, který lidem otevřel oči a přirozeně je vtahoval do hlavní příčiny problematiky. A to díky tomu, že se jí podařilo rozpoutat celospolečenskou diskusi atraktivním nastolením těžkého tématu. Ale hlavně, na konci ušetřit nevyčíslitelně cenné životy, uchránit zdraví obyvatel a snížit materiální škody.

Cíle (max. 100 slov)

1. Nastolit celospolečenské téma „kampaňovou slávou“ – vytvořit vysoký zásah a zaujetí napříč celou řidičskou populací, odbornou veřejností, médii a opinion lídry.
2. Zpomalit Čechy za volantem a snížit následky plynoucí z nehod z nepřiměřené rychlosti (lidské životy, zranění a materiální škody)

Dominantní obecné cílení kampaně (obecná cílová skupina)

VŠICHNI

Strategie (max. 300 slov)

Hlavní výzvou strategie bylo uchopení těžkého a neatraktivního tématu takovým způsobem, který lidem otevře oči, získá jejich pozornost a aktivní zaujetí, v důsledku čehož přehodnotí svůj postoj a chování za volantem. V době, kdy společnost již byla unavená z nekonečného přísunu vládních nařízení a zákazů, bylo třeba sdělení komunikace vhodně zarámovat tak, aby bylo co nejvíce atraktivní a přesvědčivé. A to pro celou širokou veřejnost, která zahrnovala různorodé řidičské skupiny – cílovou skupinu tvořili nezkušení mladí řidiči s ještě čerstvými řidičskými průkazy; rodiče, kteří každý den rozvážejí své děti do škol; manažeři jezdící služebními auty i lidé v důchodu, pravidelně vyrážející na chaty či zahrádky za městem.

Na základě realizovaného výzkumu před kampaní jsme zjistili, že společným jmenovatelem a hlavním důvodem nepřiměřené rychlosti u takto široké cílové skupiny je čas. Není to silniční pirátství a touha po uspokojení přebujelého ega za volantem, jak by se mohlo na první pohled zdát (tento motiv je sice reálný, ale z hlediska celospolečenské relevance nikoli tak významný), ale bežné minuty odbíjejících hodin, které všichi z nás v každodením životě doháníme či se je snažíme ušetřit. 43 % řidičů před kampaní přiznávalo, že v autě alespoň občas spěchají, a 28 % si spontánně uvědomovalo, že v autě dohání čas, když nestíhají.(3)

Naším nepřítelem tak nebyla nepřiměřená rychlost, ale minuty, které lidé v autech neustále dohánějí v důsledku svého každodenního spěchu. Tímto přerámováním celého problému jsme mohli efektivně oslovit prakticky každého občasného provinilce, nikoli menší skupinu silničních pirátů, jejichž vyhraněné postoje by byly jen těžce ovlivnitelné.

Kreativní a mediální strategie (max. 300 slov)

Téma času jsme rozvíjeli originálními způsoby.

2021 - projekt “13 minut”, kampaň “Zpomal, dokud ještě není pozdě”.

Ústředním insightem byla vlastní datová analýza a zjištění, že průměrným překročením rychlosti na zprofanované dálnici D1 mezi Prahou a Brnem člověk ušetří zanedbatelných třináct minut.(4) Tuto banální úsporu jsme kontrastovali s celoživotní zátěží, kterou si člověk s sebou nese v případě, že v důsledku překročení rychlosti někomu tragicky ublíží. Dokumentární film režiséra Víta Klusáka, jehož premiéra se odehrála v prime-time na České televizi, představil viníky tragických dopravních nehod, kteří nalezli odvahu jít s touto pravdou ven. Na dokument navázala integrovaná kampaň zahrnující TV, outdoor, tisk a silnou přítomnost v online prostředí.

2022 – pořad “13 cest”, kampaň “Zpomal, ještě je brzo”.

Kampaň jsme zúžili na mladší cílovou skupinu začínajících řidičů. Právě mladí řidiči patří mezi nejohroženější – mohou za téměř třetinu nehod z nepřiměřené rychlosti.(5) Abychom získali jejich pozornost a vytrhli je z nekonečné řady zábavného, trendy “třísekundového” obsahu, vytvořili jsme unikátní pořad “13 cest”, inspirovaný zjištěním, že za jednu vyučovací hodinu zemře globálně v důsledku nepřiměřené rychlosti třináct mladých lidí.(6) V pořadu se podařilo spojit odlehčenost stand-up představení s prezentací faktických a mrazivých informací. Zhruba v polovině pořadu totiž došlo k výraznému emocionálnímu zvratu, kdy jeden z hostů prozradil, že už není v důsledku své rychlé jízdy mezi živými.

2023 – Národní den beze spěchu.

V době již vyčerpaného mediálního rozpočtu jsme se rozhodli pro akci nebývalých rozměrů. Uspořádali jsme první Národní den beze spěchu. V jeden den, těsně před kritickým velikonočním víkendem, jsme o několik minut posunuli zpravodajství na rozhlasových stanicích a v ranním TV vysílání, přednášky na univerzitách, začátek divadelního představení, a fotbalový zápas MOL Cupu mezi Bohemians a Českými Budějovicemi, živě přenášený v televizi. To vše se záměrem doručit sdělení, že pár minut času, který jsme ochotni obětovat, dokáže zachránit životy.

Doplňující informace (max. 200 slov)

Zdroje:
(1) Behavio, CAWI, řidičská populace ČR, 4/2001
(2) Policie ČR, Informace o nehodovosti, 12/2020
(3) Behavio, CAWI, řidičská populace ČR, 4/2001
(4) Interní výpočet agentury: průměrné osobní vozidlo střední třídy, snaha o ~30 km/h vyšší rychlost, než je nejvyšší povolená, při zachování snahy o pocitově bezpečnou jízdu, vliv hustoty provozu na rychlost zjištěn pomocí aplikace Waze
(5) Centrum dopravního výzkumu
(6) WHO: Road traffic injuries 2021
(7) ATO Nielsen Admosphere 10/2021
(8) Monitora 2021
(9) Meta, Youtube, TikTok analytics 10/2021
(10) Středoškolská unie ČR, agregovaná data Stream.cz a Mall.tv
(11) Interní přepočet agentury, uvažovaný počet studentů na jednu třídu - 25, uvažovaný počet tříd nejvyššího ročníku na jednu školu – 5, celkový počet středních škol 1280 (2020/2021 MŠMT ČR)
(12) Meta, Youtube, TikTok analytics 8/2022
(13) Monitora 2022
(14) Meta, Youtube, TikTok analytics 8/2022
(15) Monitora 2023
(16) Meta, Youtube, TikTok analytics 5/2023
(17) Centrum dopravního výzkumu
(18) Centrum dopravního výzkumu
(19) Centrum dopravního výzkumu
(20) Portál nehod, Data Friends 2023
(21) Golemio – datová platforma Prahy, 2021
(22) Centrum dopravního výzkumu
(23) Policie ČR, Informace o nehodovosti, 12/2023
(24) Portál nehod, Data Friends 2023
(25) Cebia, 2024
(27) Policie ČR
(28) Český metrologický institut (ČMI)
(29) Centrum dopravního výzkumu

Rozpočet

> 30 mio

Výsledky (max. 5 stran)

(pro snažší orientaci doporučujeme posuzovat NEVEŘEJNOU přílohu s kompletními výsledky kampaně, včetně názorných grafů

Videa kampaňe

Přílohy kampaňe