Situace / Výzva

V rámci zavedení služby Android Pay v České republice se společnost Mastercard v exkluzivní spolupráci s MONETA Money Bank rozhodla získat více pozornosti na tento nový způsob placení a přimět veřejnost, aby si osvojila bezkontaktní platby pomocí chytrých telefonů. Změnit chování českého zákazníka není vždy jednoduché, proto se naší výzvou stal způsob motivace, který by zároveň rozpoutal společenskou konverzaci, a to nejen na internetu.

Cíle

Dosáhnout počtu min. 1000, v ideálním případě až 2000 nových aktivovaných uživatelů v 10 dnech, kteří by si touto aktivitou vyzkoušeli a osvojili placení kartou Mastercard skrze mobilní telefon. Tento cíl se nám nakonec podařilo s přehledem splnit. Sekundárně bylo naším cílem zajistit mediální pokrytí, a to ideálně i spontánní a organickou formou.

Strategie

V Česku má chytrý mobilní telefon tři čtvrtiny obyvatel a většinou se jedná o Android přístroje. Rozhodli jsme se tedy cílit na všechny, kteří mají telefon s Androidem a již o mobilní platbě zaslechli, ale ještě neměli příležitost si ji vyzkoušet. S naší strategií jsme reagovali na aktuální dění, které vzbudilo pozornost nejenom většiny českých domácností, ale i důležitých českých médií, a tím byla takzvaná “máslová krize”. V návaznosti na útlum produkce mléka ze strany Evropské unie a silnější poptávku po živočišném tuku ze strany českých spotřebitelů, došlo v České republice k radikálnímu nárůstu ceny másla o 45,2 % meziročně, což vzbudilo rozruch v celé České republice. Zejména před Vánoci se máslo stává důležitou komoditou a jeho spotřeba ve většině českých domácností řádově stoupá, a to především díky přípravě vánočního cukroví a jiných tradičních pokrmů. O Vánocích jsou Češi schopni utratit až třetinu svého příjmu za vánoční dárky, výzdobu a potraviny, proto se v tomto období stávají slevy velkým lákadlem a důležitým faktorem v nákupním rozhodování. Na základě těchto insightů jsme chtěli přijít na způsob, jak ukázat, že Android Pay je jednoduchý a zároveň bezpečný způsob platby.

Kreativní a mediální strategie

Přišli jsme s nápadem vytvořit tzv. “Máslomat”, který funguje jako klasický potravinový automat s baleným jídlem nebo nápoji. Náš automat byl zcela bezhotovostní a lidé zde mohli platit pouze prostřednictvím aplikace Android Pay (uživatel jednoduše přiloží mobil k platebnímu terminálu a počká na potvrzení platby). Abychom přílákali co největší pozornost, nabídli jsme v našem automatu / “Máslomatu” máslo za 15 korun. V době “máslové krize” a pouhé 2 týdny před Vánoci se “Máslomat” stává senzací u spotřebitelů, vzbuzuje zájem médií, rozpoutává internetové diskuze a plní sociální sítě. “Máslomat” jsme umístili na tři frekventovaná místa v Praze, nejprve na Praze 5 to bylo na Andělu, umístění bylo i ve výdejně nejpopulárnějšího českého eshopu Alza.cz na Praze 7 a na Masarykově nádraží, během dnů od 5. do 14. prosince od 9 do 19 hodin. U “Máslomatu” byl vždy k dispozici vyškolený asistenční tým, který byl připraven v případě potřeby ukázat, jak je jednoduché si tento platební způsob osvojit. O umístění “Máslomatu” v Praze byla informována odborná i veřejná média. Reakce v tisku, v celoplošných rádiích a na zpravodajských serverech byla okamžitá. Ke kampani se připojil i jeden z nejsledovanějších influencerů českých sociálních sití, Leoš Mareš, v té době jeden z ambasadorů značky Mastercard, který si přišel “Máslomat” vyzkoušet.

Doplňující informace

“Máslomat” vzbudil spoustu pozitivních i negativních komentářů, ve kterých si lidé stěžovali na dostupnost “máslomatu” pouze v Praze a projevili velký zájem o jeho vyzkoušení i mimo Prahu. Předpokládáme tedy, že kdybychom umístili “máslomat” i na ostatní místa v České republice, výsledky kampaně by byly prokazatelně vyšší. Rozpočet na aktivitu “Máslomat“ činil v souhrnu 600.000 Kč dohromady za vytvoření a pronájem automatu, produkci eventu a celkovou logistiku

Rozpočet

do 1 mio

Výsledky

MONETA Money Bank k ukončení aktivace přes “Máslomat”, tj. 4 týdny po spuštění kampaně, již překročila o 60 % celoroční cíl v počtu aktivovaných klientů . Zmínky o “Máslomatu” se dále objevily na webových stránkách čtvrté nejposlouchanější stanice, Frekvenci 1, nejčtenějšího deníku v České republice, blesk.cz, a dalších 15 veřejných i odborných médiích. Leoš Mareš sklidil celkem 1 209 626 organic views na jeho Instagramu a Instastories v souvislosti s naším “Máslomatem”. První týden se prodalo přibližně 300 až 400 másel za den, v pondělí 11. 12. se nám podařilo prodat 750 kusů. Za 10 dní si tak lidé koupili celkem 5.150 kostek másla prostřednictvím platby Android Pay. Celkem se vyprodalo skrze “Máslomat” 5.150 kostek másla, což je v přepočtu téměř 1 kostka másla/1 minutu - 1 platba Android Pay za minutu. Pro zajímavost, věk nejstaršího zákazníka byl 86 let a lidé dokonce postávali před naším “Máslomatem” už před 8. hodinou ranní, aby si máslo mohli koupit.