Ročník: Ročník 2016
Agentura:nezadáno
Klient:nezadáno
Kategorie:Malý rozpočet (do 1 mio. Kč externích nákladů)
Rozpočet:nezadáno
Ocenění:3. místo
Koncept:Původní koncept
Zveřejnění kampaně:03/2016
Klient | E.ON Česká republika, s.r.o. |
Přihlašující agentura | Social@Ogilvy |
Jméno | Pozice | Společnost |
---|---|---|
Lukáš Paur | Manžer prodeje energie HZ | E.ON |
Jiří Pudil | Digital | E.ON |
Barbora Šumanská | Head of Social@Ogilvy | Social@Ogilvy |
Alan Ostárek | Social Media Manager | Social@Ogilvy |
Jan Fryč | Social Media Manager | Social@Ogilvy |
Lucie Míková | Art Director | Social@Ogilvy |
Miroslav Šulc | Graphic Designer | Social@Ogilvy |
Velikost hrubého mediálního (ATL) rozpočtu kampaně: do 1 mio Kč
Velikost hrubého podlinkového (BTL) rozpočtu kampaně: do 1 mio Kč
Situace / background:
Tradiční dodavatelé energií, mezi něž patří také E.ON, čelí stále rostoucí konkurenci nově příchozích alternativních prodejců elektřiny a plynu. Ti získávají své zákazníky právě přetahováním klientů tradičních dodavatelů.
Náklady na prodloužení smlouvy s existujícím zákazníkem jsou přitom pro E.ON sedmnáctkrát nižší než náklady na akvizici nového zákazníka. Proaktivní retenční komunikace je proto pro firmu strategicky důležitá.
Uvedla tedy na trh nový produkt nazvaný Variant, určený pouze stávajícím zákazníkům, který jim nabízel za prodloužení smlouvy o 2 roky úsporu 18 % na výdajích za elektrickou energii.
Oslovování zákazníků nabídkou retenčního produktu však dosud nebylo příliš efektivní. Firma ke komunikaci používala především papírový direct mail rozesílaný plošně na zákaznickou bázi. Direct mail obsahoval popis nabídky a návrh smlouvy k podepsání zákazníkem a zaslání zpět.
Průměrná návratnost odeslaných smluv (response rate) činila 25 %. To znamená, že náklady na tři čtvrtiny rozeslaných zásilek byly vynaloženy bez požadovaného efektu, čímž se zvyšovaly průměrné externí náklady na jednu uzavřenou smlouvu. Ty činily 168 Kč. Externími náklady jsou myšleny produkční náklady na tisk, kompletaci a rozesílku direct mailu.
Cíle komunikace:
Výrazně zefektivnit retenční komunikaci, konkrétně:
Komunikační strategie:
Přestože rozesílaná retenční nabídka byla výhodná, zareagoval na ni jen malý podíl zákazníků. Mezi hlavními příčinami jsme identifikovali tyto dvě:
2. komunikace byla jednotná pro všechny adresáty a nevyvolávala dostatečný zájem různých zákaznických segmentů, které se s ní příliš neztotožňovaly.
Potřebovali jsme tedy řešení, jež nám umožní odesílat návrhy smluv pouze těm zákazníkům, kteří takovou zásilku očekávají. K tomu bylo nutné získat jejich pozornost, a to komunikací, která bude co nejblíže jejich životům.Využili jsme proto možností Facebooku a spárovali e-maily zákazníků s e-maily uživatelů. Takto vytvořené publikum jsme analyzovali, abychom zjistili údaje o jeho struktuře a zájmech.
Z analýzy vzešly tři klíčové segmenty, pro něž jsme následně vytvářeli cílenou komunikaci:
Kreativní strategie:
Klíčové sdělení bylo jednoduché: „Dopřejte si to, co máte rádi, o 18 % levněji.“
Toto sdělení jsme poté odlišně kreativně vyjádřili pro každý ze tří zákaznických segmentů.
Doplňující informace:
Výsledky:
1. Díky pečlivé selekci a segmentaci publika, se nám podařilo dosáhnout ne dvojnásobného, ale trojnásobného nárůstu v návratnosti smluv, z 25 % při přímém oslovení direct mailem na 85 % při prvotním oslovení přes Facebook a odeslání direct mailu se smlouvou až na základě vyžádání zákazníka.
Zákaznická linka navíc vůbec poprvé nezaznamenala jedinou negativní reakci při navolávání, zákazníci naopak rychlou reakci i nabídku vnímali velmi pozitivně.
Kampaní se podařilo zasáhnout 51 597 zákazníků E.ON při průměrné ceně 1 Kč za osloveného zákazníka. Oslovení přímo zaslaným papírovým direct mailem přitom vycházelo na 42 Kč.
Zájem o kontaktování projevilo prostřednictvím Facebooku 985 zákazníků.
Návrh smlouvy byl odeslán 397 z nich a 337 jich podepsanou smlouvu vrátilo zpět.
2. Průměrné externí náklady na jednu podepsanou smlouvu klesly o 34 % na 111 Kč. I tento cíl byl tedy překonán. (Externí náklady zahrnují kromě nákladů na facebooková média také náklady na tisk, kompletaci a rozesílku smluv.)