Rozpočet:nezadáno
Ocenění:3. místo
Koncept:Původní koncept
Zveřejnění kampaně:01/2013
Název firmy: Ogilvy Group
Adresa firmy: Přívozní 2a, 170 00 Praha 7
Jméno kontaktní osoby: Jakub
Příjmení kontaktní osoby: Hodboď
Funkce kontaktní osoby: Strategic Planner
Název agentury: Ogilvy & Mather
Adresa agentury: Přívozní 2a, 17000 Praha 7
Jméno kontaktní osoby: Veronika
Příjmení kontaktní osoby: Sixtová
Funkce kontaktní osoby: Account Director
Spolupracující agentura:
Mediální agentura: OMD Czech
Velikost hrubého mediálního (ATL) rozpočtu kampaně: nad 30 mio Kč
Velikost hrubého podlinkového (BTL) rozpočtu kampaně: 5 - 10 mio Kč
Situace / background:
Po úspěšném uvedení Air Bank na saturovaný český bankovní trh (zlatá EFFIE 2012) se další výzvou stal následný další růst. V tu chvíli již nelze spoléhat na pozitivní efekt něčeho nového „new news“ a nastala doba trpělivé mravenčí práce při další profilaci banky a sbírání dalších klientů.
Air Bank rozšířila portfolio svých produktů a zaměřila se ve sledovaném období na oblast osobních bankovních půjček. Nadále bylo cílem i rozšiřovat počet klientů, bankovních účtů a primárních vkladů.
Trh je ovládán tradičními hegemony (Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB), kteří disponují milionovými zákaznickými bázemi dlouhodobých klientů, rozsáhlými sítěmi poboček a širokým produktovým portfoliem. Zároveň se snaží prosadit draví menší hráči jako mBank, Zuno, Fio a Equa. Tradiční i nové banky často cílí na nové zákazníky skrze krátkodobé cenové pobídky.
Ve srovnání s konkurencí volí Air Bank dlouhodobě jinou strategii: jednoduché a otevřené bankovnictví bez skrytých poplatků a rovný přístup k novým i stávajícím zákazníkům. Krátkodobým cenovým promotions se Air Bank vyhýbá. Maximální fokus je věnován pouze třem produktům: běžný účet, spořící účet, osobní půjčka (spotřebitelský úvěr). Ambice být “první bankou, kterou budou mít lidé rádi” není v případě Air Bank pouze prázdným claimem, ale skutečným business přístupem.
Cíle komunikace:
Komunikační strategie:
Cílová skupina: Městský typ člověka, 25-45 let, s příjmem kolem aktuálního průměru ČR. Člověk využívající moderní technologie, dynamický, aktivní a otevřený změně. Jedná o lidi, kteří jsou dlouholetými klienty velkých bank. Ke své stávající bance mají neutrální nebo záporný vztah, přesto jsou pasivní a aktivně změnu banky nevyhledávají. Půjčky tradičně poptávají u své „mateřské“ banky.
Naší strategií bylo přimět dlouhodobé, latentně nespokojené klienty tradičních bank k přechodu k Air Bank. Proto jsme na konkrétních benefitech kontinuálně demonstrovali výhodnost a rozdílnost Air Bank ve srovnání s tradičními bankami.
Nutnost kontinuálního komunikace se promítla i do specifického využití media mixu: TV (55% rozpočtu), internet - bannery, social media, PPC, SEO (35% rozpočtu) a taktické OOH (9% rozpočtu). V TV jsme se rozhodli komunikovat nepřetržitě a dokonce i nerespektovat uměle vytvořené letní reklamní prázdniny. Průběžně budovaná komunita skutečných fanoušků značky na sociálních sítích byla využívána jako hlavní kanál pro představení novinek pomocí WOM fanoušků. Místo odkladiště letáků a POS materiálů banka využila svých dvacet poboček i pro několik zábavných eventů, tzv. bankety. Vytvořila tak pro bankovní svět netradiční formát dialogu se stávajícími i potenciálními klienty (1% rozpočtu).
Kreativní strategie:
Kreativní strategie rozvíjela úspěšný koncept "Dva světy", vytvořený původně pro launch značky. Koncept je postaven na přímé, nicméně odlehčené konfrontaci světa Air Bank s bankovní konkurencí, světem tradičních bank. Lidem, kteří jsou se svou “starou” bankou řadu let, kampaň ukazuje, že existuje mnohem lepší a jednodušší řešení v podobě Air Bank. Záporná postava opulentního bankéře “tradiční banky” se stala všeobecně populárním symbolem (viz. např. Reflex 5/2014: Archetypy českého zla). Díky tomuto formálnímu zakotvení konceptu jsme mohli naplno rozvinout kreativní potenciál v části obsahové. Řada z 13 spotů vysílaných ve sledovaném období se díky této kombinaci dostala do obecného povědomí.
Doplňující informace:
Výsledky:
Protože ale hlavním strategickým záměrem v tomto období bylo prorazit i na trhu osobních bankovních půjček, podívejme se na výsledky v této oblasti:
V oblasti osobních půjček je velmi významným faktorem cross-selling, zájemce o půjčku se v první řadě obrací na svoji „hlavní banku“. A i ta se snaží svým klientům pomocí speciální komunikace „prodat“ své půjčky.
Air Bank se tedy úspěšně daří jak na poli běžných účtů, tak i na poli půjček, které jsou dvěma základními kategoriemi bankovního businessu. Že se ale přitom nejedná o pouze „cenově podstřelené“ produkty svědčí to, že Air Bank již ve třetím roce svého fungování vykázala zisk a to ve výši 76 milionů Kč za první pololetí 2014.Takový výsledek nemá na evropském trhu obdoby a ukazuje plnou funkčnost a efektivitu nastaveného business modelu.