Ročník: Ročník 2014
Agentura:nezadáno
Klient:nezadáno
Kategorie:Malý rozpočet (do 1 mio. Kč externích nákladů)
Rozpočet:nezadáno
Ocenění:shortlist
Koncept:Původní koncept
Zveřejnění kampaně:12/2013
Název firmy: RockZone 105,9 (Londa s.r.o.)
Adresa firmy: Ortenovo náměstí 15a, Praha 7
Jméno kontaktní osoby: Josef
Příjmení kontaktní osoby: Vlček
Funkce kontaktní osoby: Brand Manager
Název agentury: Leo Burnett (Lion Communications s.r.o.)
Adresa agentury: Jankovcova 23, Praha 7
Jméno kontaktní osoby: Zuzana
Příjmení kontaktní osoby: Kukačková
Funkce kontaktní osoby: Senior Account Executive
Spolupracující agentura:
Mediální agentura:
Velikost hrubého mediálního (ATL) rozpočtu kampaně: do 1 mio Kč
Velikost hrubého podlinkového (BTL) rozpočtu kampaně: Kč
Situace / background:
Situace na trhu s hudbou obecně je pro komerční subjekty nelehká. Přes legislativní omezení je stále drtivá část hudby nelegálně sdílena přes internet a uživateli snadno dostupná i prostřednictvím stále oblíbenějších internetových projektů typu Spotify. Pozice rádií, která se snaží svou skladbou hudby trefit do vkusu posluchačů, je tak velmi nejistá, obtížná, s dlouhodobě negativním trendem celkové poslechovosti. I nejposlouchanější rádio v Praze – Evropa 2 – v posledních dvou letech zaznamenává klesající trend (propad poslechovosti dosáhl až 10 %).
Rádio RockZone je pražská rozhlasová stanice zaměřená výhradně na rockovou hudbu. Právě tyto dva aspekty staví RockZone do nevýhodné pozice. Na jednu stranu je součástí boje malých rádií o posluchače na relativně malém a přesyceném trhu, jehož posluchači mají k různým zdrojům hudby zdaleka nejsnazší přístup. Na stranu druhou se snaží přivlastnit si kategorii rockové hudby, která je dlouhodobě okupovaná silnou konkurenční stanicí.
RockZone tvrdě bojuje o každého svého posluchače, což činí i prostřednictvím každoročních, rozpočtem velmi limitovaných, reklamních kampaní. Přestože si už několik let drží stabilní poslechovost okolo 60.000 posluchačů týdně, žádná z kampaní nezpůsobila významný nárůst v počtu posluchačů. Narazilo rádio RockZone na svůj ‘share’ limit, nebo je marketingová komunikace úzce profilově zaměřeného rádia schopná rekrutovat významný počet nových posluchačů?
Cíle komunikace:
Cílem kampaně bylo získat více posluchačů a zapsat se do jejich povědomí:
Pozn.: V úvahu jsou brány výsledky měřené výzkumem poslechovosti RadioProjekt, který probíhá na celostátní úrovni a tím pádem zkresluje výsledky rádií, která jsou pouze lokálního charakteru.
Komunikační strategie:
Kampaň cílila na skupinu 25 – 40 let. Jednak na rockery srdcem i duší (na rocku vyrostli, jiné žánry neuznávají), ale zejména na ty, pro které je rock jen jedním z oblíbených žánrů, ale rádio RockZone dosud nikdy pravidelně neposlouchali Smýšlením i lokalitou (Praha) jde o skupinu rezistentní k prvoplánovým reklamním sdělením.
Náš úkol dále ztěžoval fakt, že vzhledem k omezeným finančním možnostem jsme jako mediatypy mohli použít pouze statické outdoorové plochy v Praze a printovou inzerci.
Kreativní strategie:
Kampaň samozřejmě musí stát na silném insightu, který rádio vlastní – „rock není jen hudba, rock je životní styl“.
Rozhodli jsme se přiblížit rockový způsob nahlížení na svět i těm, kteří se za typické nevázané rockery nepovažují, tak aby kampaň rezonovala s jejich každodenním životem. Bez přehnaných klišé o svobodě a nezávislosti, se silným propojením na ‘produkt’.
Naše řešení je vhledem do rockerského způsobu vyjadřování. To často stojí na vulgarismech, jejichž použití v kampani se vzhledem k reklamnímu kodexu zdálo na počátku nemožné. Vše se podařilo vyřešit propojením kampaně se stěžejními interprety RockZonu. Využili jsme souzvuk lehkých vulgarismů a názvů kapel ve statementech demonstrujích rockerský pohled na svět. Vznikla kampaň se sdělením na hraně komunikující jak programovou skladbu RockZone, tak vyjadřující vhled do rockerské duše.
Doplňující informace:
Hlavní headliny kampaně:
Výsledky: